Kunst in opdracht

Sommige schilderijen worden weergegeven met schildersgereedschap, zoals penselen of platte vlakken. Schilderijen worden gemaskeerd, meestal digitaal, vooral van het gezicht van de kunstenaar. Daarom kan het schilderij worden onderscheiden van een foto en kan het worden aangetroffen in voorwerpen zoals lijsten. De meeste schilderijen worden gemaakt voor publieke vertoning in galeries, musea of andere speciale plaatsen, en moeten altijd in de juiste

context worden getoond. Als u een museum bezoekt, kunt u meestal het uitzicht in het stuk afbeelden. Een meesterwerk van een schilderij, misschien op een heel groot doek, kan in de loop van zijn tijd beroemd worden, en niet alleen in uw eigen tijd. Iemand die zeer getalenteerd is in schilderen, maar in geen enkel opzicht een groot meester is, kan een verdedigbaar meesterwerk maken, zolang hij de relevante richtlijnen volgt en begrijpt waar hij mee bezig is. Digitaal schilderen Enthousiastelingen op het internet gaan soms digitaal schilderen. Deze

techniek is nog niet wijdverbreid en zal wellicht nooit de traditionele methoden vervangen, maar het scala aan gebruiksmogelijkheden voor het maken van een digitale foto is praktisch onbeperkt. Het unieke is natuurlijk dat hij dezelfde foto’s van zichzelf kan nemen. Zijn poses, gezichtsuitdrukkingen of lichaamsbewegingen kunnen worden vastgelegd zoals alleen een artiest, maar zonder dat er camera’s of lenzen aan te pas hoeven te komen. Stel bijvoorbeeld dat je naar een beroemd concert gaat waarvan je foto’s wilt maken. Je kunt gewoon een foto van jezelf maken op de plek waar je het concert hebt gezien. Als je jezelf artistiek fotografeert, is het nog maar de vraag of internetfotografie een aanvaardbare kunstvorm is of niet, rekening

 

houdend met de regels en voorschriften van vandaag. De eerste kleurschilderijen Niemand kent een creatief persoon in de geschiedenis van de kunst die zijn eigen schilderijen begon te maken met kleurschakeringen. Noah Clayton (of Codie Curtis), zoals Susan Sontag, Carl Andre de Pool enz, probeert echter meestal iets anders of geheel nieuws te doen (voor een psycholoog), en hij slaagde daar tot op zekere hoogte in.Dit is typisch hoe Kleurschilderijen

begonnen te worden geïntroduceerd in de schilderkunst (hoewel Claude Monet en James Turrell, ook van kleur schilderen, het eeuwen eerder deden). In de kunstgeschiedenis werden kleurschilderijen meestal geïntroduceerd op grote doeken, soms met de “afwerking” van olieverf op doek of in olieverf. Het was echter niet de eerste schilderkunst die kleuren gebruikte, en zelfs de beroemdste kleurschilderijen van de moderne kunst (o.a. van Monet, Shippee in de schilderkunst en Kirby in de tekenkunst, Blavatsky, die geen verf gebruikten) zijn camouflage-schilderijen. Zij blijven zich geen echte kleurschilderijen noemen, maar er bestaat geen twijfel

over dat er een kunstvorm bestaat waarmee de kunstenaar de harten van het publiek kan winnen (hoewel over Blavatsky wordt gezegd: “zij was een colorist en een kunstenaar, maar geen colorist”). Tot slot zijn er zogenaamde Schilderijen, die geschilderd zijn met technische hulpmiddelen en uitgebreide voorkeuren en artistieke stijlen, die onafhankelijk zijn van het medium waarin dergelijke schilderijen passen; verder zijn er Schilderijen die originele Kunstwerken zijn, die nog nooit eerder door een menselijk oog zijn gezien… Niets doet er veel toe in deze wereld, en het algemene idee van deze wereld is dat er geen intrinsieke betekenis is, tenzij een andere kunstenaar iets voor je schept en tot je spreekt over wat dat moet inhouden. Het schilderij hoeft niet beperkt te zijn tot beweging en vorm, en je kunt bijna alles wat je

nodig hebt als verf gebruiken, zelfs een verf die je niet zou willen. Schilderijen kunnen een subtiele persoonlijkheid hebben en ervaringen uitdrukken die je een hele dag “anders” maken, of je kunt gewoon de vluchtige kwaliteit ervan waarderen en genieten van de indruk van de kunst. Neem die artistieke “voertuigen” die een eigen taal en een aparte taal hebben – elke kunst die online is, heeft een eigen leven. Het is echter van groot belang dat de kunstwetenschapper het kunstenaarschap van de individuele kunstenaars waardeert en de

“taal” van de kunst online ontrafelt. Musea in Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland en Estland hebben in de loop der jaren andere afdelingen en “alternatieven” geopend voor overzeese musea, om unieke ervaringen te bieden, met inbegrip van curator-gidsen, bezoekerscentra, kleine musea, “gratis musea”, enz. Buiten Europa zijn er ook musea die niet alleen een free-for-all zijn, maar ook het inchecken van smart cards toestaan waarmee bezoekers gratis toegang krijgen tot digitale kunst online. Vaak vind je er zelfs kunstwerken die wachten om ter plaatse te worden bekeken, klein of groot. Laten we eens naar een paar voorbeelden kijken. In het afgelopen decennium heeft Edinburgh een klein museum geopend,

Lees meer

Live painting 
Live paint