Sportvoeding Den bosch

Oplossingen voor een evenwichtige sportvoeding zijn niet eenvoudig. Ieder van ons kan verschillende voedingsbehoeften hebben waarmee rekening moet worden gehouden bij het uitwerken van een goed dieet. Als we willen gaan sporten, moeten we bedenken wat onze behoeften zijn en welk soort dieet geschikt is voor ons lichaam. Dit is om een goede lichaamsconditie te hebben. Alle fasen van het dieet, van voor tot tijdens en van na tot na, horen bij elkaar en zijn onderling verbonden. Al het bovenstaande is onderling afhankelijk, wat betekent dat er geen “one-size fits all” is.

Het aantal mensen dat betrokken is bij een sport dieet programma neemt toe naarmate er meer atleten bij betrokken zijn, dus de eisen aan het dieet gaan omhoog. Als er meer atleten bij het programma betrokken zijn, wordt de behoefte aan een speciaal dieet duidelijker. De dieetvereisten voor een atleet gaan dus ook omhoog. Een bijkomend voordeel van atleten is dat hun activiteitenniveau toeneemt en zij dus meer gaan eten, waardoor het dieet meer eisen stelt.

Het is geen één op één relatie, maar het gaat er bij voeding om het menselijk lichaam zo dicht mogelijk bij zijn ideale voedingstoestand te houden. Een sportvoedingsdeskundige zal dus proberen dit te bereiken. Het eten van gevarieerd voedsel is noodzakelijk. Hoezeer een dieet een atleet ook ten goede kan komen, te veel van het goede leidt er alleen maar toe dat de dieter dik wordt. Of, in een ander slecht geval, wordt voeding het excuus voor een atleet om niet genoeg te eten en zich niet maximaal in te spannen tijdens de training.

Het succes van een dieetprogramma hangt af van een goed begrip van de eisen van de atleet en de vereisten voor hun eigen specifieke sport en activiteit. Een goede coach met de juiste kennis van de sport zou in staat zijn om al deze zaken te introduceren en de persoon uiteindelijk te ontwikkelen tot het soort atleet dat hij wil zijn. Dit is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling, want als de atleet eenmaal in staat is geweest topprestaties te leveren, zullen er enkele veranderingen in het voedingsregime worden doorgevoerd.

Zodra het kind zijn topprestatie heeft kunnen leveren, is het ook tijd om het cateringregime aan te passen, zodat de training begint af te koelen. Als algemene regel geldt, dat als prestatievoordeel het doel is, het kind waarschijnlijk het grootste deel van zijn calorieën uit   koolhydraten moet halen. Als prestatievoordeel echter niet het hoofddoel is, dan moeten de mama’s de atleten vooral vet en proteïnen laten eten. Als de atleet daarentegen alleen maar probeert om groot te worden – dan is grootte het belangrijkste element bij de aankoop van een sportvoedingsprogramma.

Als het gaat om het kopen van een sportvoedingsprogramma, begrijp dan dat het juiste programma het volgende moet kunnen bereiken: Maar meer dan dat, begrijpen wat voor soort atleet je bent bij het kopen van een sportvoeding programma en je zult dat veel dichter bij het begrijpen van het juiste programma dat u nodig hebt.

Lees meer

Afvallen